Thursday, July 31, 2008

MUZAKARAH: WAL HASIL BALIK ASAL

Kenyataan akhbar TG Hj Abd Hadi petang ini tidak ada yang luar biasa. Apa yang diumumkan merupakan kegiatan yang sedang dilakukan oleh Pas mutakhir ini. Yang kelam kabut ialah apabila umum dilaporkan bahawa ada usaha perundingan kuasa dalam gelap dengan Umno. Itu sahaja. Bukan PKR dan DAP sahaja yang risau akan tindakan itu, malah ahli Pas pun tak setuju.

Muqabalah dan muzakarah secara terang-terang tak siapa yang halang dan marah. Malah Pas sudah melontarkan idea islam dan politiknya dalam parlimen, seminar, ceramah, akhbar, kempen pilihan raya dan dan di kedai kopi. Hanya Umno sahaja yang tak respon. Semua isu yang berlaku dalam negara sentiasa diulas oleh semua aktivis Pas. Umno bukan sahaja tak respon, malah menghalang penerangan Pas itu melalui tindakan kurang ajar polis. Walau pun Umno tak hendak jumpa Pas, sebenarnya setiap malam Mohamad Sabu, Mahfuz dan lain-lain penceramah Pas melontarkan pandangan kepada Umno. Malah media dan polis sentiasa melaporkan kepada pimpinan Umno apa sahaja yang Pas kemukakan kepada rakyat.

Apa yang terjadi dan huru hara sehari dua ini ialah kerana ada perjumpaan sulit yang membincangkan soal kuasa. Yang peliknya perjumpaan itu diistilahkan sebagai muzakarah dan dikatakan mendapat restu Parti. Akhirnya Mahfuz mengatakan sebaliknya.

Analisa Ruhani Ahmad mengenai muzakarah amat menarik untuk dibaca dan difahami.

No comments: