Saturday, July 12, 2008

PAKATAN RAKYAT TANPA KETUA

Wau, semua terkejut membaca wawancara terbaru Harakah dengan Hj Abd Hadi. Hj Abd Hadi mengatakan PR tiada ketua dan sesiapa pun boleh berjumpa dengan sesiapa sahaja.

Memang benar semua orang ada hak berjumpa dan berbincang dengan sesiapa sahaja. Tetapi anggota PR bukan badan NGO atau badan dakwah. PR wadah politik. Perbincangan dan perjumpaan anggota PR akan memberi kesan dan persepsi kepada rakannya yang lain. PKR jumpa Umno, Pas dan DAP khuatir. Pas jumpa Umno, PKR dan DAP khuatir. DAP jumpa Gerakan dan MCA, Pas dan PKR khuatir. Bila mula ragu meragui antara satu sama lain, PR di ambang perpecahan. Mutaah politik PR tidak sampai sehingga 2012. Benarlah tuduhan BN, PR bukan gabungan yang stabil.

Kesatuan PR belum utuh lagi. Masing-masing ada keutamaan politik tersendiri. Yang muktamadnya ialah bersatu menumbangkan BN dalam PRU yang lalu sahaja. Apabila PR menubuhkan kerajaan negeri di Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan, kita dapati stail, corak dan keutamaan pentadbirannya berbeza antara satu sama lain.

Terdapat 2 isu utama politik pasca PRU 12 yang tidak dimuktamadkan secara bersama dan jitu oleh PR iaitu:

  • Apakah anggota gabungan PR sekarang bersetuju dengan strategi Anwar menarik MP BN Sabah dan Sarawak menyertai PR sebagai anggota gabungan yang baru.
  • Apakah anggota gabungan PR bersetuju menjatuhkan Pak Lah melalui usul undi tidak percaya di dalam parlimen Isnin ini.
Apakah agenda politik PR yang utama sekarang. Mahu ke Putrajaya melalui jalan pintas dalam tempoh terdekat ini atau mahu memperkukuh pentadbiran kerajaan negeri yang sedia ada terlebih dahulu dan cuba menguasai kerajaan pusat pada 2012 nanti.

Apakah pilihan strategi pintas PKR dan PAS ke Putrajaya sekarang. Strategi PKR ialah menarik MP Sabah, MP Sarawak dan sebahagian MP Umno, MCA dan Gerakan ke PR. Strategi Pas pula ada dua pilihan samada bersama strategi PR tadi atau menyertai Umno dalam BN.

Jika Pas menyertai BN, bersedialah pimpinan Pas dengan perpecahan dalaman terbesar dalam sejarahnya. Malah rakyat Malaysia tidak akan percaya kepada Pas selama 50 tahun kerana mengkhianat rakan kongsi politiknya dalam tempoh yang singkat sahaja.

Apakah ke Putrajaya merupakan agenda utama politik Pas sekarang. Apakah Pas sudah tidak bersedia menjadi penumpang politik selepas 53 tahun di persada politik tanahair. Atau pimpinan Pas ingin mengakhiri hayat hidupnya sebagai menteri sebelum berjumpa dengan Allah subhanahu wataala. Apa isi hati mereka yang sebenarnya.

No comments: