Tuesday, July 15, 2008

PAS ROYALIS DAN FEUDALIS

Saya hanya mengutip kata-kata seorang pimpinan Pas, bekas pimpinan pelajar satu masa dahulu. Katanya Pas berjiwa royalis dan feudalis. Itu sahaja katanya. Yang lain selepas ini ialah catatan saya sendiri.

Seseorang yang berjiwa royalis dan feudalis, adalah seorang yang sukar melaksanakan perubahan politik kerana kepentingan royalis dan feudalis adalah sentiasa bertentangan dengan kepentingan rakyat terbanyak.

Apabila Anwar Ibrahim menerima Datuk Seri semasa di dalam kerajaan dahulu, saya sudah kehilangan keyakinan kepada beliau untuk membela rakyat terbanyak.

Apabila Ustaz Fadhil Nor, Ustaz Abd Hadi, TG Nik Ab Aziz menerima gelaran tersebut, saya tidak berkeyakinan penuh kepada mereka akan memperjuangkan isu rakyat terbanyak sehingga mengatasi kepentingan pihak atasan istana.

Akhirnya anda akan lihat PAS akan membisu apabila aktiviti ekonomi dan sosial yang melibatkan kepentingan istana di negeri masing-masing.

Urusan agama berkaitan dengan rakyat, akan mudah dilaksanakan oleh kerajaan PR tetapi jika melibatkan istana, Pas akan tewas. Institusi sekolah agama, zakat, tanah dan banyak lagi yang ada pengaruh dan kaitan dengan istana. Ini cabaran kepada pemimpin Pas yang berjiwa royalis





No comments: