Wednesday, July 23, 2008

RUNDINGAN ATAU MUZAKARAH

Isu muzakarah Umno-Pas yang sedang hangat dapat diringkaskan seperti berikut:

  • Apa yang telah berlaku sejak pasca PRU 12, dilaporkan 3 kali, bukanlah muzakarah isu Melayu Islam tetapi RUNDINGAN berkaitan kuasa untuk memerintah yang memerlukan kerjasama Umno-Pas dalam cara yang boleh diterima oleh kedua-dua pihak. Hal ini diakui oleh Khalid Samad dan Khir Toyo. Jika ini yang berlaku, Pas telah melakukan satu kesilapan politik, kerana sepatutnya strategi selepas PRU 12 ialah memperkemaskan kekuatan, penyatuan, dan persefahaman antara gabungan PR dalam pemerintahan 5 negeri. Malangnya usaha-usaha rundingan dalam gelap ini tidak diketahui dan dimaklumi secara rasmi dalam pimpinan Pas Pusat. Dalam keghairahan Pas hendak memerintah, TG Hj Hadi terpesona dengan pujukan Nasarudin dan Mustafa Al. Wajar sekali TG Hj Hadi mengakui bahawa langkah ini satu yang silap dalam keadaan Pas baru sahaja memulakan penubuhan PR.
  • Selepas isu rundingan kuasa tidak dapat kata sepakat atau ditentang oleh sebahagian besar oleh anggota pimpinan yang lain termasuk TG Nik Aziz, maka usaha ini dipinda istilahnya sebagai muzakarah. Ramai orang menyangka muzakarah baru mahu dimulakan. Reaksinya pelbagai, positif dan negatif. Sebenarnya muzakarah merupakan salah satu agenda Pas. Pas boleh muzakarah dengan sesiapa pun. Muzakarah dalam kontek perjuangan Pas, bukanlah bermakana mencari persefahaman poltik dengan pihak lain untuk bergabung. Ia lebih menjurus kepada usaha Pas menjelaskan dasar, sikap dan pendirian Pas dalam sesuatu isu dalam negara. Tetapi memulakan usaha muzakarah dengan Umno sebaik sahaja tamat PRU 12 dalam keadaan BN akan kehilangan kuasa melalui undi tidak percaya, ianya bukanlah pada waktu yang tepat. Saya fikir pimpinan Pas tidak perlu dinasihatkan kerana mereka memang bijak berpolitik. Hanya sedikit alpa dek hasutan sang gila jawatan macam Nasarudin tu.
Didalam politik ada masanya ada kesilapan strategi. Perahu yang terlajak ini masih boleh dikawal. Pas hendaklah menyatakan dengan tegas agenda politiknya. Laksanakanlah perubahan politik di negeri pentadbirannya. Tunjukkan etika pentadbiran yang baik. Berjimat dan berhemat, telus, adil, mementingkan rakyat terbanyak dan terbuka. Jika MB yang ada dapat setara TG Nik Aziz pun sudah cukup baik. Contohi pemerintahan sejarah silam Islam yang baik seperti 2 Umar. Jangan mencontohi Bani Umayyah yang penuh trajis tu. Kita sudah terlalu lama menunggu mendapat kuasa pemerintahan dan kini berpeluang untuk menunjukkan model pemerintahan yang baik. Jika kita gagal, kempen PRU 13 akan lebih payah lagi. Lakukan perubahan segera. Jangan seronok dengan pesta sambutan 100 hari. Rakyat mahu perubahan.

Bacaan tambahan klik disini.

No comments: