Sunday, September 28, 2008

IBADAT DAN ADAT AIDIL FITRI

Ramadan bulan penuh ibadat. Yang ini orang Melayu tak keliru. Boleh dipuji amalannya. Tetapi bila masuk bulan syaawal, mulalah haru biru. Yang tentu ibadatnya ialah solat aidil fitri dan puasa enam. Yang lain orang Melayu mulalah merapu. Kebanyakan amalan pada bulan syawal ialah adat dan budaya Melayu sahaja. Tetapi macam nak rak sambutannya. Ada budaya Melayu yang baik misalnya ziarah menziarahi sambil bermaafan antara satu sama lain. Yang paling tak syok ialah majlis open house yang dibuat sehingga hilang konsep dan maksudnya.

Jika maksud open house untuk bersedekah makan kepada golongan tidak bernasib baik, alangkah baiknya jika dibuat pada bulan Ramadan. Pahalanya lagi lebih. Kalau pada bulan syaawal, kira rate pahala biasa aja le. Ha ha.

Jika maksud open house nak mengajak sahabat makan-makan sambil bersilaturahim, buatlah di bulan selain dari bulan syaawal. Di bulan syaawal ini dah penuh dengan program makan. Perut dah kenyang makan di banyak tempat dan jalan raya pun jem nak datang. Masa pun sempit. Tetamu datang kerana nak ambil hati aja. Buatlah open house di bulan lain. Pahala tetap sama juga. Malah tetamu lebih selesa lagi.

Yang paling sedih ialah sambutan aidil fitri di tv. Betul-betul memusnahkan konsep aidil fitiri. Hiburan atas nama aidil fitri satu yang tidak boleh diterima. Jika nak buat program hiburan, samada bertentangan dengan akhlak islam ke tidak; janganlah gunakan nama aidilfitri. Had ni mufti Perlis kena beri beri teguran ke RTM. Harap Tuan Mufti Perlis aja beri teguran kerana dia aja yang berani lanyak kerajaan. Mufti negeri lain sori le. Ha ha. Ada juga bagus mufti Perlis ni oi.

No comments: