Friday, September 26, 2008

MALANGNYA BAJET 2009

Sepatutnya apabila Bajet 2009 dibentangkan di parlimen, ianya menjadi perhatian utama negara. Oleh kerana bulan puasa, perbahasannya di parlimen ditangguhkan sehingga selepas hari raya ini. Anihnya politik negara tertumpu kepada isu 16 september Anwar dan kes peralihan kuasa Pak lah. Aduhai betapa ruginya masa lebih sebulan ini, rakyat awam tak dapat memberi input kepada MP untuk mereka bahaskan Bajet 2009 nanti. Inilah masa yang terbaik setiap MP menganalisa ekonomi negara dan bersedia membuat perakuan-perakuan terbaik ketika perbahasan Bajet 2009 nanti.

Paling kelakar Menteri Kewangan yang membentang bajet tersebut bertukar ke jawatan lain pula. Ini satu yang paling tidak bertanggung jawab. Dia yang bentang, dialah yang sepatutnya menggulung bajet itu nanti. Ini disuruhnya Rosmah menjawab pulak. Eh Najib le.

Politik Malaysia masih dalam tertanya-tanya dalam tempoh 2 minggu ini. Nak raya pun tak syok tau. Mana nak syok, hati Pak Lah, Anwar dan Najib dok bertanya-tanya " ada peluang ke jadi PM ni". Kepada Ku Li; walaupun ahli Umno dan rakyat tak suka Pak Lah, tetapi anda bukan calun harapan penggantinya. Apa nak buat, masa anda telah berlalu. Walaupun Dr M sokong anda, Mahathir pun orang Umno dah lupakan. Maaf ye. begitulah nasib politik orang pencen.

Kita sedang meniti sejarah masa depan. Janganlah terlalu emosi melaluinya. Setiap rancangan boleh berjaya atau tidak. Jangan kecewa jika tak berjaya. Esok masih ada. Jika tak dapat bukannya berdosa. Yang tukang tengok orang nak jadi PM pun janganlah haru biru. Kalau nak sokong, sokonglah siapa calun PM anda. Kalau berkenan di hati akan calunnya, sokonglah. Jangan dok perlekeh tak bersebab.

Politik serba mungkin. Mahathir yang dipecat dari Umno pada 1969 boleh jadi PM pada 1981. Pak Lah yang pernah terkeluar dari kabinet Mahathir dan kalah sebagai Naib Presiden Umno boleh jadi PM. Dan jangan hairan jika Anwar pun boleh jadi PM. Tarikh akhir Anwar ke jawatan itu ialah pada tahun 2012 atau 2013. Jika gagal juga ketika itu, kita fikir orang lain pula. Jangan Saiful sumpah dah le.


No comments: