Monday, September 15, 2008

PIMPINAN PAS DAN UMNO SAMA SAJA?

Baru syok sehari dua ini, pimpinan Umno dan Pas bertelagah sesama sendiri dalam parti masing-masing.

Dalam Umno, Najib dan Mahyuddin tak setuju pelan peralihan kuasa 2010. Zaid tak setuju ISA digunakan. Maka ramailah juak masing-masing sokong menyokong dan tentang menentang. Harap-harap bertambah rancak lagi dalam minggu ini. Nampak gaya Pak Lah sudah ditentang oleh majoriti pimpinan kanan Umno.

Sebelum ni Pas kecoh fasal muzakarah wal mukabalah. Kini heboh pasal 16 September pula. Ada kumpulan menyokong projek 16 September dan ada satu kumpulan dalam Pas tak percaya langsung projek tersebut. Kenyataan Mustafa Ali dan Mohamad Sabu di dalam Harakah, dihentam oleh TG Nik Aziz, Kamarudin Jaafar dan lain-lain kemudiannya. Dilaporkan kenyataan balas Nik Aziz tak dikeluarkan sepenuhnya oleh Harakah. Kenyataan penuhnya baca di sini. Malam tadi dilaporkan TG Nik Aziz balun Mustafa Ali semasa ceramah di Markaz Tarbiyyah. Baru best, itulah dua tokoh Pas zaman menyertai BN dulu yng masih ada dalam hiraki kepimpinan Pas masa kini. Hassan Shukri sudah di tepian bahtera Pas.

Harakah pula melaporkan perbezaan keyakinan pimpinan Pas dalam projek 16 September Anwar itu. Malah Mohamad Sabu kata, rancangan 16 September tidak dilaporkan dalam mesyuarat Pas Pusat pun. Tetapi Kamarudin Jafaar kata ada pula. Siapa benar siapa bohong. Lantaklah pemimpin Pas oi.

Pas bukan fikir macam mana kerajaan negeri di bawah kuasanya berjalan dengan baik dan hebat tetapi dok fikir perintah Malaysia sahaja la ni. Apakah Pas Pusat memantau pentadbiran kerajaan negeri Kelantan sejak 1990, memantau kerajaan Terengganu pada 1999 dulu dan kini adakah memantau Kedah dan Perak?


No comments: