Wednesday, October 15, 2008

ANWAR DAN BAJET

Malam tadi terbuka RTM 1 dan menonton siaran Laporan Parlimen. Tetamu yang dijemput ialah MP Muar untuk mengulas tentang perbahasan bajet yang dibuat oleh Anwar. Beliau mempersoalkan kenapa Anwar tidak membahaskan isi kandungan bajet tetapi sebaliknya membincangkan isu-isu lain di luar bajet.

Inilah kebangangan MP Umno. Bajet yang dibentangkan oleh PM mestilah yang muluk-muluk. Tak siapa yang mempertikaikan sesuatu peruntukan dalam bajet. Fokus utama perbahasan bajet oleh MP pembangkang ialah ialah mendedahkan aspek ketelusan dan kecekapan dalam pengurusan bajet itu sendiri. Disinilah akan diketahui banyaknya penyelewengan, rasuah dan ketidakcekapan pengurusan wang yang melibatkan kerugian negara berbilion ringgit. Inilah yang didedahkan oleh Anwar dalam perbahasannya. Dilaporkan hanya 2 orang MP BN sahaja bangun mencelah meminta penjelasan lanjut dari Anwar dan hanya 20 orang sahaja yang sanggup mendengar perbahasan Anwar. Yang lain duduk di luar parlimen. Sepatutnya pada masa ini mereka berhujjah melawan Anwar jika terdapat mana-mana tuduhan Anwar yang tidak betul. Tetapi mereka hanya menjawab di RTM 1. Agaknya depa takut dihentam oleh Anwar sepertimana yang dilakukan oleh allahyarham Ustaz fadzil Nor dulu. Gelak besar kita melihat tersengehnya MP umno dipaku oleh allahyarham Uztaz Fadzil Nor.

Jika ada tuduhan Anwar dalam bajet tidak benar, MP BN sepatutnya mencabar Anwar membuat tuduhan di luar parlimen supaya ia boleh diambil tindakan jika dianggap membuat fitnah. Baru syok jumpa di mahkamah. Janganlah ISAkan orang pula seperti yang dilakukan kepada Raja Petra.

No comments: