Friday, October 17, 2008

POLITIK KAMPUS

Kasihan juga membaca kesah politik kampus hari ini. Mahasiswa dikongkong sebegitu rupa oleh Pentadbir Universiti dalam menentukan corak kepimpinan Persatuan Mahasiswa. Ketika kami di universiti pada penghujang tahun 70 an, walaupun telah ada Akta Universiti, tidaklah ada kongkongan seteruk begini. Kami masih bebas berpolitik. Forum anjuran Persatuan masih boleh dihadiri oleh tokoh politik pembangkang. Ketika itu Datuk Asri, Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Mustafa Ali, Kampo Rajoo dan lain-lain masih bebas masuk kampus. Tokoh Umno pun berani hadir juga, bukan macam sekarang, tak ada telur.

Jika pelajar Universiti pun di kongkong pemikiran dan gerakannya, jenis demokrasi apakah yang diamalkan oleh negara kita ini. Jika mereka tidak bebas bersuara, jangan hairan jika mereka bergerak under ground pulak. Nanti cerita lain pula yang akan terjadi. Sekarang ini, zaman demokrasi, zaman menghormati hak manusia; sehinggakan banduan pun perlu diberi nafkah sex. Ha ha.

Harapnya pimpinan negara Malaysia janganlah terlalu ortodok. Malulah kepada negara komunis yang depa pun sudah terbuka. Ini semua fasal pimpinan BN nak merompak harta negara. Jika pelajar bebas, maka mereka yang akan menjerit menentang penyelewengan pimpinan negara. Sekarang lidah mereka kelu. Setakat berdemo sekali sehaja marahkan Khalid Ibrahim tak cukup wei. Kena buat demo banyak lagi. Banyak kes lagi dalam negara ini yang perlu ditentang oleh para pelajar.

Pentadbir Universiti janganlah risau kepada mahasiwa itu. Apabila mereka keluar kampus belum tentu joint pembangkang. Berapa ramai bekas pimpinan pelajar yang joint Umno atau terus senyap apabila bekerja dan mendapat gaji ribu-ribu. Mereka yang cerdik kebanyakannya menjadi Pensyarah. Nak masuk Umno pun tak laku. Tak percaya tanyalah Fadzilah Kamsah dan Ashraf Dasuki tu. Ha ha. Nak masuk Pas, tak cukup soru tau. Alang-alang kalau tak berjiwa macam Halim Arshad, Mohamad Sabu dan Abu Bakar Chik, sehari dua sahajalah dalam Pas. Jangan mare. Tak payahlah saya sebut siapa bekas pimpinan pelajar yang setengah jalan dalam Pas. Bukan mudah oi.

No comments: