Monday, October 20, 2008

SEJARAH RINGKAS SHAMSIAH FAKEH 1

1924 - Lahir di Kampung Gemuruh Kuala Pilah, Negeri Sembilan

1931 - Belajar di Sekolah Melayu Kampong Parit, Kuala Pilah, 2 Km dari bandar Kuala Pilah arah ke Seremban. Kemudian berpindah ke Sekolah Melayu Bandar Kuala Pilah sehingga darjah lima

1938 - 1940 - Belajar di Madrasah Tuddimiah Padang Panjang, Sumatera Barat.

1940 - Belajar di Madrasah Aliyah Islamiah, Kuala Pilah, sebuah intitusi menekankan pembelajaran terjemahan al quran 30 juz secara harfiah dalam tempoh setahun sahaja. Shamsiah mengaku mendapat kebolehan terjemahan al quran 30 juz itu. Madrasah ini di asaskan oleh Hj Mohammad Maadah Layang. Konsep pembelajaran ini di sambung oleh Uztaz Hashim Ghani di Madrasah Ittiba As Sunnah di Batu 1, Jalan Seremban, Kuala Pilah. Kini madrasah ini dipimpin oleh Ustaz Musa Saderi, menantu Alllahyarham Uztaz Hashim Ghani. Semasa Mohamad Sabu dibuang daerah di sini, beliau sempat belajar kaedah terjemahan ini. Jangan terperanjat kekadang Mohamad Sabu memberi kuliah maghrib dengan membawa quran biasa sahaja.

1941 - Berkahwin dengan Yasin Kina, mendapat 2 orang anak; seorang lelaki dan seorang perempuan. Kedua-dua anak meninggal semasa kecil lagi.

Jun 1944, Shamsiah bercerai dengan Yasin Kina.

Bersambung lagi....

No comments: