Friday, November 28, 2008

MELAYU TAK BENCI RASUAH?

Kasihan pegawai kerajaan di Malaysia di bawah regim rasuah BN. Orang yang di lantik sebagai pegawai kerajaan oleh SPA sudah tentu ada kelayakan minima dari segi kelulusan profesionalnya dan di lihat berpotensi memikul amanah dalam tugasnya. Malangnya golongan pegawai kerajaan ini masih gagal menyelamatkan wang negara lesap dek sang perasuah. Mereka mungkin baik tak menerima rasuah tetapi mereka gagal mencegah sang penguasanya dari rasuah. Mereka menjadi orang baik kerana tak mahu mengganggu orang lain kerana beriman dengan hadis Melayu ' jangan jaga tepi kain orang'.


Adakah keputusan pilihan raya lalu membayangkan bahawa kaum Cina dan India lebih bersedia menukar kerajaan BN yang rasuah? Jika benar, malang sekali bagi orang Melayu yang berugama Islam yang dijanjikan pahala jika mencegah kemungkaran tetapi tidak mampu berbuat demikian berbanding dengan kaum lain.

Atau adakah kaum Cina lebih peka kepada rasuah berbanding dengan orang Melayu kerana majoriti mereka menjalankan perniagaan dan menjadi pembayar cukai kepada negara. Mereka lebih terasa duit cukainya disapu oleh sang perasuah. Pak Cik dan Mak Felda tidak terasa wangnya hilang, malah kerajaan bagi bonus tambahan lagi kepada mereka sempena hari raya dan bunus di akhir tahun. Omak mertua ese pun boleh tergodo dek eh, wahai Amran oi. Ingatkan Zakaria Khalim sahaja gagal meraih undi peneroka Felda di Dun Gemencheh tetapi wira Felda, Mazlan Aliman pun semacam juga di parlimen Bera. (Dah nasib badan, apo nak buek Zakaria oi. Pehidup le Pas Seremban tu. Jangan dok riuh dengan Umno Seremban. Depa pun belajar dengan Pas Seremban juga tu. Kah kah kah. Kono golak macam Hishamudin Rais tu, baru solosai masalah Seremban agaknya)

Atau mungkinkah orang Melayu mengamalkan Islam versi lain yang mengatakan rasuah tidak tergolong antara dosa besar.

Atau apa ye ......

No comments: