Wednesday, November 5, 2008

PENGURUS MANA TERBAIK

Isu perlantikan Pengurus Besar PKNS mencabar pemikiran kita. Sepatutnya hal ini tidak menjadi isu kerana ramai pegawai berbangsa Cina mengetuai Jabatan dan Agensi Kerajaan pada masa ini. Bila Umno mengatakan PKNS itu badan untuk kepentingan Melayu, itu adalah dusta sama sekali.

PKNS adalah milik negeri. Milik negeri maknanya milik rakyat tanpa mengira bangsa atau agama. Seseorang yang dilantik berkhdmat dengan sektor awam layak naik pangkat tertaklok kepada kebolehan dan syaratnya. Syarat tertulis mudah dipatuhi tetapi syarat tak bertulis yang selalu mengecewakan rakan-rakan kita bukan Melayu yang selalunya tercicir mengetuai Jabatan/Agensi Awam walaupun dari segi meritnya mereka terlalu layak. Kes Pengurus Besar PKNS merupakan satu kes darinya. Oleh kerana Khalid Ibrahim orang yang mementingkan prestasi kerja, maka dia memilih Low Siew Moi itu, tanpa prejudis bangsa.

Otak "Ketuanan Melayu" telah merosakkan asas pemikiran Politikus dan Pentadbir Melayu di Jabatan Perkhidmatan Awam dalam melantik pegawai bukan Melayu sebagai Ketua di Jabatan dan Agensi Kerajaan walaupun mereka terlalu kompeten. Kalau kita yang berugama Islam sendiri tidak mahu menunjukkan keadilan, bagaimana kita mahu mereka yang bukan Islam dapat merasakan keadilan Islam. Dalam hal ini Pas pun semacam termakan dengan hasutan dan kesesatan asobiyyah Umno.

Atas nama Ketuanan Melayu, kita sanggup berkompromi dengan melantik Pengurus Melayu yang tidak cekap, tidak produktif atau mengamalkan pilih kasih dan rasuah berbanding dengan seorang Pengurus Cina yang amanah dan cekap.

Saya sendiri pernah merasai situasi ini semasa bertugas dalam Jabatan Kerajaan dahulu. Pegawai Melayu yang malas tetap naik pangkat lebih dahulu dari Pegawai berbangsa Cina yang rajin. Jika soal amanah, jangan ceritalah. Pegawai bangsa Cina dalam perkhidmatan awam kebanyakannya lebih amanah lagi dari pegawai Melayu/Islam. Ha ha, kenapa macam itu pula. Entahlah, sendiri jawablah.

Oh, mereka kata Pegawai Melayu akan menjaga kepentingan Melayu. Malangnya apa yang terjadi ialah semua tanah Melayu diambil oleh PKNS dan kemudiannya dijual kepada bukan Melayu. Pegawai Melayu yang khianat Melayu. Institusi kerajaan yang diketuai Politikus Melayu yang khianat Melayu. Leboh baik Selangor melantik pegawai China yang akan menjaga tanah negeri untuk kepentingan rakyat keseluruhannya. Syabas Khalid Ibrahim. Azizan Razak di Kedah bila nak buat sesuatu kepada pegawai Melayu yang lenggang kangkung. Isu sampah pun masih belum beres lagi. Wahai Mahfuz Omar, kena hantar sampah ke MPKS lagikah?




No comments: