Saturday, May 23, 2009

ULAMA MACAM MANA

Oleh: Penarik Beca

SMS dari kawan yang menghadiri majlis kempen untuk Ustaz Nasharudin Mat Isa di Markaz Tarbiyyah, Taman Melewar.
Timbalan Mursyidul Am ngempen teruh, tidak boleh menjadi pemimpin utama selain ulama
Saya setuju seratus peratus dengan Ustaz Dr Harun Din, ulamalah yang sepatutnya memimpin. Tetapi mestilah ulama yang tidak malas dan tidak kelihatan bodoh (satu dua wartawan memberitahu saya, "You know, he is damn hollow!"). Masuk mesyuarat setakat bawa telinga macam tak ada otak. Mestilah juga tidak bercakap bohong dan menjadikan muktamar sebagai pesta pembohongan.

WaLlahi, wabiLlahi, wataLlahi! Saya mahu berpemimpinkan ulama. Tetapi bukan yang pemalas, dan bodoh atau yang pembohong dan ambil duit yang dikutip oleh seseorang entah kerana apa dan entah dari siapa untuk bayar hutang sendiri.

Saya juga tak tolak professional tetapi bukan yang berhutang kepada Harakah untuk bayar hutang sendiri. Saya tak lupa bagaimana bengisnya satu dua pemimpin kepada kawan-kawan di Harakah yang merayu agar gaji mereka dinaikkan sedikit.

No comments: