Friday, December 10, 2010

DARI KAPITALIS KE SOSIALIS?

Penswastaan adalah sebahagian dari strategi kapitalis mengaut keuntungan. Atas nama "kecekapan", kerajaan  menerima doktrin "penswastaan". Walaupun ada idea penswastaan yang logik tetapi ianya telah diborong dalam kesemua sektor yang berkaitan dengan kepentingan awam.

Air, api, pendidikan, lapangan terbang, pos, telekomunikasi dan pelbagai perniagaan yang bersifat "monopoli" yang gerenti untung  telah diswastakan  oleh BN di bawah regim Mahathir.

Ekonomi akan mengalami satu pusingan. Kini "kebaikan" penswastaan telah berpusing dan sampai ke era "membebankan"  rakyat terbanyak. Isu air yang sentiasa naik harganya,  membebankan rakyat. Air Asia yang  berhutang dengan Malaysia AirPort Holding(MAB) ratusan juta, menunjukkan ketidakcekapan MAB. Kenaikan kos bagi syarikat swasta ialah  kerana  mahu membayar  kos elaun lembaga pengarah  dan  para eksekutifnya   yang lumayan dan naik setiap tahun. Begitu juga  dengan liabliti  untuk membayar dividen kepada para pemegang sahamnya. Yang pasti para penggunalah yang membayar semua  kos tersebut.

Akhirnya pusingan dasar dan strategi kapitalis  yang bobrok ini akan berhadapan dengan idea  meminimakan kos melalui  menghakmilikkan semua syarikat ini semula demi  kepentingan rakyat  Puak-puak Islam masih terkeliru dasar mana nak disokong. Maka tak hairanlah Hasan Ali membisu dalam isu air dan Syabas di Selangor!!!! Dalam sejarah, Islam selalu dilihat sebagai pelindung tuan tanah yang zalim. Apakah sikap pemimpin Pas di Selangor  sebenarnya. Jika pemimpin Selangor tak mengikut dasar dan strategi Pas Pusat, apakah mereka tidak perlu diambil tindakan?

No comments: