Thursday, June 16, 2011

HAK DAN KEBEBASAN MEDIA: TUNTUTAN BERSIH 2

Negara Indonesia yang jauh lebih ramai penduduknya dari Malaysia telah mendapat hak  demokrasi  dalam bidang media. Semua parti mendapat layanan samarata dalam memaparkan aktiviti, menyampai pandangan, dan melapurkan  manifesto  masing-masing di akhbar, radio dan tv.  Terasa rakyat adalah rakyat kelas pertama dalam negeri. Hak kebebasan media bukan milik eksklusif segelintir puak sahaja. Itulah peranan utama Suruhanjaya Komunikasi iaitu mempastikan rakyat mendapat hak dan kebebasan media terlaksana dalam negara.

Di Britain, Suruhanjaya Komunikasi akan memantau mana-mana media yang gagal memberi keadilan kepada semua pihak, Jika ada dakwaan, mesti dibenarkan sang tertuduh memberi jawapan  pula. Cerita Saidina Umar yang memakai jubah barunya dan ditanya oleh sang rakyat hanya berlaku di negara barat sahaja kini, bukannya negara yang diperintah oleh orang Islam. Di Malaysia, balasan jika bertanya hal PMnya, ialah ISA. Wooo

Antara lain tuntutan Himpunan Bersih 2  pada 9hb Julai ini  ialah kebolehan rakyat mendapat akses media dengan adil dan bebas. Intipati demokrasi ialah keadilan kepada rakyat mendapat info dan memberi info. Jika ini pun rakyat tak dapat, buang sahaja perlembagaan Malaysia yang kononnya menjamin hak rakyat bersuara. Kekadang kunonya orang Melayu yang menjadi pemerintah kini ialah tidak memahami maksud kebebasan bersuara seperti yang termetri dalam perlembagaan.

Apakah demokrasi Malaysia masih tertinggal seperti sebelum abad 19?

No comments: