Saturday, June 23, 2012

NILAI KEPIMPINAN ORANG MELAYU

Apakah nilai utama sesuatu kepimpinan negara?

TV,  radio, akhbar dan media internet sibuk melapurkan pemimpin yang  kononnya  "turun ke padang". Gambar Najib jumpa orang kampung. Gambar Anwar naik LRT. Gambar TG Nik Aziz potong jambul. Gambar Hj Hadi menjala ikan. Semua publisti itu sebenarnya  tidak "material" kepada sesuatu kepimpinan politik. Itu hanya nak bagi syok kepada pengikut dan orang ramai sahaja. Woooo.

Yang kita mahu  dari  seseorang pemimpin ialah mereka bertegas mengawal perbelanjaan negara atau perbelanjaan negeri  secara telus, berhemat, bijaksana, efektif dan efisyen. Kita mahu pemimpin mengawasi perilaku menteri atau exco di bawah kabinetnya supaya tidak rasuah dan melanggar etika pentadbiran. 

Kita  juga  mahu  sang pemimpin politik memantau anggota perkhidmatan awam supaya serius dan bertanggung jawab  dalam melaksanakan   tugasnya dan sekaligus  melahirkan pentadbiran yang bebas rasuah serta beramanah kepada rakyat.

Janganlah berbangga sangat jika melihat  pemimpin politik  singgah minum teh di kedai kopi, solat jamaah di masjid, menziarahi orang sakit/uzur   kerana  amalan itu  boleh dibuat oleh sesiapa sahaja di kalangan  orang awam.   Tugas "mengurus  negara atau negeri"  dengan sebaik baiknyanya itulah tugas utama mereka yang perlu kita  nilai sepanjang masa!!!!

Selamat tinggal kita ucapkan kepada "nilai" Melayu  yang syok dengan pemimpin yang rajin makan kenduri, yang berkompang-kompangan, yang bagi bantuan sekadar hamper beras, dan yang memotong riben perasmian!!!!! Wooooo.



 









No comments: