Wednesday, November 14, 2012

Ulamak Haraki

Sejak zaman kampus perkataan "haraki" sentiasa saya dengar. Ianya menjadi dendangan para naqib usrah. Walaupun seseorang itu  cenderung kepada sahsiah islam, tetapi kerana tak join kumpulan usrah atau kumpulan islam, maka orang itu dikatakan "tidak haraki". Ha ha. Top-op apabila Anwar masuk Umno, sang Naqib yang sentiasa mendedangkan perkataan "haraki"  itu sama-sama terjun ke lubuk Umno!!!!. Woooo.

Di muktamar Pas kali ini, tema ucapan dasar Ketua  Dewan Ulama  Pas ialah "Ulama Haraki Benteng Izzah Islam".

Bak kata Penarik Beca, yang selalu memulakan perbualan dengan kata-kata "maaf cakaplah" - saya berharap sangat agar anggota Dewan Ulama  benar-benar "haraki".  Jika berjuang setakat bagi kuliah maghrib dan kuliah subuh sahaja, tanpa terjun ke medan tempur - menentang BN secara jelas dan nyata, baik jangan sebut ulama harakilah. Kok syok dengan istilah "haraki" sahaja,  Maaf cakap ya.

Tuan Yusof Embong, TPJ Pas Pahang  dan Tuan Ibrahim,  KP Pas,  mesti setuju dengan saya. Tak tahulah saya siapa yang haraki antara kedua mereka di zaman kampus  dulu. Yang pasti, sekarang, mereka berdua adalah "haraki".  Woooo.



No comments: