Wednesday, January 23, 2013

JAGUH DI KANDANG SENDIRI

Salah satu cara nasionalis Melayu nak tunjuk kuat berugama  ialah dengan menunjukkan penentangan kepada ugama lain, walaupun di luar batasan ugama Islam itu sendiri.

Kekadang sentimen yang kita tunjukkan bukan sentimen ugama tetapi sentimen bangsa.

Kristian  sekarang,  salah  pada sisi Islam. Bible pun salah pada sisi Islam sekarang. Tambahan pula, lagilah salah  kandungannya yang diversikan dalam Bahasa Melayu. Dikatakan maksud "Allah" nya sentiasa kontradik antara satu ayat dengan ayat yang lain, sehinggakan sebahagian Paderi mereka pun tak setuju dengan penggunaan nama Allah dalam bible mereka.

Tetapi menghalang golongan kristian mengedar bible berbahasa Melayu  di kalangan mereka yang bukan berugama Islam, adalah bukan satu langkah bijak. Bahasa Melayu boleh diucap dan  terdedah kepada salah  penggunaan oleh sesiapa. Tetapi mengharamkan penggunaan Bahasa Melayu adalah satu cara yang tidak tepat rasanya. Yang lebih tepat ialah kita berhujah dan mendedahkan apa yang salah oleh pihak yang menyalahgunakan itu. Ini lebih gentleman.

Yang kita perlu kawal ialah mengawal dakwah kristian di kalangan yang berugama Islan. Dan tidak kurang penting ialah bagaimana kita perlu aktif mengembangkan Islam di kalangan bukan Islam.  Jangan sekadar jadi jaguh di kandang sendiri.





No comments: